Tuesday, March 29, 2005

Pendidikan sekarang tak menjamin masa depan.

"Siapa setuju dengan penyataan ini? " aku rasa nak tanya student aku dengan soalan menarik nih. Agak-agak berapa orang yang akan angkat tangan. Atau berani bersuara.

Kalau dilihat secara kasarnya, memang aku pun berani kata pendidikan tak menjamin masa depan. Sekurang-kurangnya tidak kepada 80 ribu penganggur seperti yang dilaporkan baru-baru ni. (Tapi dua tiga hari lepas menteri mana tah kata laporan tu tak benar..wallahu a'lam)

Sebabnya, hari-hari aku berdepan dengan pelajar yang bila tinggal seminggu nak peperiksaan akhir, barulah nak cari bilik aku kat mana..

*Ketuk-ketuk pintu*

"Assalamu'alaikum.." buka pintu kecik je.. muat-muat kepala masuk. Lepas tu, semacam kucing memandang kiri-kanan. Cari pensyarah yang dia nak jumpa. Kalau ada terpaksa la jumpa. Kalau tak ada, lega.. bila jumpa nanti boleh bagitau dah pergi, tapi puan tak ada. *Hmm*

Bila dah jumpa, dialog busuk seterusnya "Puan, ada tak kertas soalan sem lepas?"

Nak jer aku kata "Eh, mana awak tau saya ada simpan soalan sem lepas? Bijak la awak ni. Nak saya fotostat kan untuk awak ke?"

Tapi aku tak der ati nak melawak sampai begitu sekali. Especially bila benda yang sama berulang hampir dua tiga kali sehari. Ya Allah..

Bukan aku nak menghina. Dan bukan juga aku membenci atau tak nak menolong. Kalau pelajar sem 1 datang tu aku rasa ok lagi. Tapi bila pelajar sem 5 atau 6.. aku rasa itu melampau.

Anda begitu?

1 comment:

ayobkelubi said...

iza.
aku mmg setuju dgn ko.
mentaliti budak zaman skang.
semua nak bersuap!
damn!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...