Saturday, February 25, 2006

Cerita pasal Jani

Jani ialah adik aku yang bongsu. Ni aku update entry ni pun guna PC dia la ni. Terkial-kial aku mencari huruf sebab keyboard dia dah hilang semua huruf. Tinggal huruf Q,Y,F dan V ajer. Yang lain tu samada hilang terus, atau tinggal ujung-ujung je. So, kalau entry kali ni silap ejaan tu aku harap korang maafkanla aku ya. Hehe..

Huruf tu hilang bukan sebab dia rajin ambik bahan pencuci, gosok satu-satu butang tu sampai hilang. Mungkin sebab keyboard berjenama "Yakin" ni kurang kualitinya. Tapi aku yakin yang jadi begitu sebab dia rajin sangat mengadap komputer untuk berchatting.

Itulah Jani. Dan aku juga yakin bukan seorang Jani di dunia ni. Berpuluh-puluh. Beribu-ribu. Dan mungkin juga berjuta-juta. Sebab tu dia boleh mengadap PC sampai berjam-jam, berhari-hari, hanya kerana ada orang lain yang sama jani dengan Jani.

Jani bukan seorang adik yang tidak mendengar kata. Juga dia bukan adik yang sangat mendengar kata. Tapi dia ialah seorang adik yang sangat disayangi. Mungkin sebab dia adik bongsu. Tapi aku yakin alasannya ialah kerana dia adalah keluarga.

Malangnya Jani tidak sedar. Dia selalu rasa dirinya terpinggir. Dia selalu fikir kami tidak peduli apa yang dilakukannya. Mungkin dia merasakan pelik apabila kami cuba mengambil tahu tentang dirinya.

Macam yang aku kata tadi, bukan seorang jani di dunia ini. Tempohari aku jumpa seorang insan yang juga beradikkan jani. Jani dia lebih dahsyat lagi. Sengsara dia sebagai kulaan dapat aku rasakan. Betapa dia menyayangi janinya itu. Tumpah airmata ibunya saban hari menanti janinya pulang. Janinya enggan pulang hanya kerana merasakan keluarganya tidak peduli tentang dirinya.

Ya Allah, aku bersyukur Engkau melindungi Janiku. Ya Allah, berikan taufik dan hidayah pada Jani diseluruh dunia, amin.

2 comments:

BooK said...

jani tu tentu jarang menujah punat Q, Y, F dan V kan?
kirim salam pada jani itu ya

BooK said...

sudah real?
aku kira masih fantasi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...