Saturday, February 18, 2006

Ujian Lisan

Haa..yang ni bukan nak cerita pasal ujian lisan yang biasa kita kena waktu sekolah dulu. Atau oral test waktu MUET. Bukan langsung.. :)

Ini cerita pasal ujian yang Allah berikan kepada lisan-lisan yang menyebut sesuatu tanpa memikirkan akibatnya. Atau tanpa benar-benar memahami makna sesuatu perkataan / ayat yang disebut.

Sedar atau tidak, semakin kita mengucapkan sesuatu itu, sebanyak itulah juga kita diuji. Semakin hati kita mengatakan kita ikhlas tentang apa yang kita ucapkan itu, semakin tinggilah juga ujian yang mendatangi kita. Bukan setakat tahap asas, tapi mungkin levelnya akan naik ke moderate atau advance level.

Contohnya, kalau kita kata kita melakukan sesuatu itu kerana Allah, Allah akan uji kita dengan segala macam benda yang akan memporak-perandakan hati kita. Ikutlah, kadang-kadang Allah uji dengan harta. Kadang-kadang dengan pangkat. Kadang-kadang dengan keluarga. Keputusan yang kita ambil, belum tentu menunjukkan apa yang kita ucapkan di awal tadi.

Ujian ini akan jadi lebih mencabar jika nilai taqwa kita tinggi. Tapi ia akan jadi mudah, walaupun mencabar jika kita hampir denganNya. Mungkin orang akan lihat keputusan yang kita ambil itu sebagai tidak berasas. Atau mungkin orang akan kata: "engkau ni dah gila agaknya". Heheh.. itu ekstrim la.

Banyak lagi contoh-contoh ayat-ayat yang bahaya jika disebut seperti 'saya ikhlas', atau 'betul..sikit pun saya tak terasa'.. (jap lagi terasalah tu).. atau 'aiman tak kesahh..'.. heheh..

Hakikatnya, lisan kita kadang-kadang akan memakan diri kita sendiri. Ini baru ujian di dunia, belum di padang mahsyar tatkala lisan kita hanya mampu menjadi pendengar setia bicara kaki, tangan dan anggota badan lain.


Ya Allah, peliharalah lisan kami.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...