Tuesday, May 16, 2006

Usaha Pasti (?) Jaya

Manusia selalunya memandang dengan mata kasar.
Bukan dengan hati.
Bukan dengan akal.
Bukan juga dengan pemikiran.

Mata kasarnya kerap kali memberikan impresi pertama yang biasanya mempengaruhi pendapatnya.

Ada orang yang berusaha. Tapi nampak macam tak berusaha.
Ada yang nampak sambil lewa. Tapi hasilnya berbuah lumayan tanpa tahu hujung pangkalnya.

Dalam surah al-Lail ayat 4, Allah menjelaskan:
"Sesungguhnya amal usaha kamu adalah berbagai-bagai keadaannya".

Jadi, jika kita lihat orang duduk bergoyang kaki itu, jangan cepat salah tanggap dia malas berusaha. Mungkin dia baru saja duduk melepaskan letihnya.

Aku hargai usahamu sahabat yang cuba mengusahakan aku agar berusaha. Sebenarnya, usaha aku kabur pada penglihatan orang lain. Usaha aku tidak aku uar-uarkan kepada TV1,2,3,8 mahu pun 9.

Bila aku menolak itu, aku harap kau faham. Jangan cepat putus asa. Teruskanlah usaha mu. Mana tahu satu hari nanti aku termakan pujuk. Heh..

Ya Allah, selamatkanlah pada mujahideen di seluruh dunia. amin..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...