Wednesday, June 14, 2006

Ramai orang yang sedang berjuang sekarang ni. Tak kiralah melawan apa sekali pun. Aku dengan besar hati dan rendah diri mengucapkan selamat berjuang. Semoga Allah membantu kalian di dalam perjuangan masing-masing.

Firman Allah dalam surah Al Baqarah, ayat 218 yang bermaksud:

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan orang-orang yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah (untuk menegakkan agama Islam), mereka itulah orang-orang yang mengharapkan rahmat Allah dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".

Bagi aku, paling agung ialah perjuangan menegakkan syiar Islam.
Bagi aku juga, paling susah ialah perjuangan melawan hawa nafsu. Melawan kata hati yang cuba melatah dengan ujian kehidupan. Heh..

Bila mengingati rukun iman yang terakhir, aku jadi insaf sangat-sangat. Ye lah, perlu mempercayai sesungguh hati atas qadha dan qadar Allah. Cakap senang la rukun yang keenam ini. Tapi ramai yang tergelincir tanpa sedar. Na'uzubillah.

Mana tidaknya, hanya dengan termenung memikirkan 'kenapalah nasib aku tidak begini-begini', kita boleh tergelincir. Hanya dengan 'memarahi diri kerana tidak berbuat begitu-begini di awal peristiwa', kita juga boleh tergelincir. Menyalahkan orang lain kerana menjadi sebab kita begini-begitu juga mungkin sebab kita tergelincir.

Kenapa? Ye lah, kalau sudah tidak redha dengan qadar Allah, bukankah itu satu jalan untuk kita tergelincir? Astaghfirullahal 'azeem.

Islam itu cukup indah. Ada orang percaya sepenuh hati, ya'ni beriman tanpa ragu dengan qadar Allah. Tenang dan damai hatinya menghadapi kerenah dunia ini. Itu janji Allah pada mereka yang pasrah kepadaNya.

Namun ada jolokan alien yang tidak tenang merosakkan kedamaian tadi. Maka disinilah kita perlu berjuang melawan latahan mereka yang lain. Untuk melawan latahan ini bukannya mudah. Sebab kita kena lihat siapa yang melatah.

Apa relevannya kata kamu? Huuii.. banyaakk... Kalau kita seorang anak, latahan ibubapa harus ditangani sebijak mungkin. Agar jauh dari derhaka kepada mereka. Kalau kita seorang isteri, latahan suami harus ditangani sehikmah mungkin. Semoga Allah jauhkan nusyuz dari kita. Kalau kita seorang pemimpin, latahan pengikut perlu diajarkan dengan penuh kasih sayang bimbingan seorang mursyid. Bukan semakin menyalahkan kecetekan akal mereka. Contohnya pasti sahaja Nabi kesayangan aku, dan kamu juga. :)

Ya Allah.. kuatkan semangat juang kami dan berikanlah kejayaan di dunia dan di akhirat! amin ya Dzul Jalaali wal Ikraam.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...