Saturday, June 03, 2006

Sabar ya..

Aku sedang menunggu sesuatu.
..
..
..

Kata orang penantian satu penyeksaan.
Seksa sekuat mana itu bergantung pada iman seseorang. Kalau hatinya terlalu lekat pada apa yang dinanti, tentu sahaja ianya bagaikan seksaan yang tiada berpenghujung.

Kamu menunggu sesuatu?
Pernah sahabat Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam berkata semua seksaan yang menimpa mereka tidaklah sehebat seksaan terhadap Rasul. Cinta agung mereka terhadap Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam meletakkan seksaan terhadap diri mereka sendiri ke peringkat yang paling bawah.

Dari hadis "Abu Musa r.a katanya: Kami telah keluar berperang bersama Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam, bilangan kami adalah seramai enam orang. Ketika itu kami hanya membawa seekor unta dan menunggangnya secara bergilir-gilir, kadang-kadang tapak kaki kami termasuk kaki ku sendiri terluka akibat perjalanan tanpa memakai alas kaki sehingga kuku kakiku tercabut. Lalu kami membalutnya dengan cebisan kain. Setelah itu peperangan tersebut telah dinamakan dengan peperangan Zatu Ar-Riqa', kerana sepanjang peperangan tersebut kami berperang dalam keadaan kaki yang berbalut dengan cebisan kain."
(sumber Sahih Muslim)

Ya Allah, sabarnya mereka. Kalau aku ditempat mereka, wallahu a'lam.. entah bertahan entahkan tidak. Kalau anda.. bagaimana?

Ya Allah.. kuatkan hati2 kami menegakkan ajaran Baginda sallahu 'alaihi wasallam.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...