Tuesday, July 11, 2006


Ikhlas

Satu perkataan yang simple, tapi payah nak direalisasikan.
Satu perkataan yang mudah disebut, tapi jadi sukar bila tak dimaksudkan.

Kalau sesiapa yang dapat mengikhlaskan hatinya, perbuatannya, perkataannya, tulisannya, nescaya hidup ini akan jadi begitu indah buatnya.

Namun, kalau sebutan ikhlas itu hanya bermain dibibirnya, atau berlegar dalam pemikirannya sahaja, jiwanya akan resah gelisah bagai pesalah menunggu hari hukuman dijalankan.

Statement yang atas tadi tu bukan aku cakap saja-saja. Itu janji Allah pada kita, i.e. pada sesiapa saja hambanya yang ikhlas.

Dengan terang Allah memberi amaran kepada Iblis dalam surah al-Israa' ayat 65, yang bermaksud:

"Sesungguhnya hamba-hambaKu (yang beriman dengan ikhlas), tiadalah engkau (hai iblis) mempunyai sebarang kuasa terhadap mereka (untuk menyesatkannya); cukuplah Tuhanmu (wahai Muhammad) menjadi Pelindung (bagi mereka)."

Tengok, ALLAH jadi pelindung kita. Mau apa lagi? Tentu saja itu yang terhebat.

Aku punya seorang sahabat yang hatinya cukup ikhlas? Aku? Heheh.. aku pun baru belajar. Takyah ceritala pasal aku. Kita cerita pasal member aku.

Dia punya ikhlas, kalau orang buat kes naya kat dia pun, dia tanya balik kat aku: patut marah ke aa'? Subhanallah! Bersihnya hati dia. Kalau sesiapa saja minta tolong, dia akan tolong seboleh mungkin. Tak pernah wujud kumpulan-kumpulan yang boleh ditolong atau tidak. Semuanya sama baginya. Kalau diungkit kemudian hari, dia seolah-olah tak ingat langsung pertolongan yang dia dah bagi tu! Masya Allah! Hebat sungguh keikhlasannya!

Aku belajar darinya untuk menjadi seikhlas mungkin. Jangan disebut. Tapi untuk berkongsi aku rasa tiada salahnya. Dan biasalah, orang baru belajar tentu saja ada salahnya. Kata Imam Al-Ghazali dalam bukunya.. alamak, lupa laks tajuk buku tu.. tapi kata dia, kalau orang yang tengah belajar nak menyucikan hati ni, memang sengsara. Sengsara yang amat sangat.. sebab kita nak buang sifat yang dah sebati ngan diri kita tu kan. Heh..

Bukanlah aku kata orang yang tak ikhlas ni tak baik, tidak. Cuma yang pasti, tiada ketenangan dalam dirinya. Kerana sibuk memikirkan balasan dari orang lain.

Wallahu a'lam.

Ya Allah, ikhlaskan lah hati-hati kami.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...