Friday, August 04, 2006

Jika Benar Cinta Itu Buta, Butakan Mataku..



Kalau korang pernah dengar tajuk entry aku kali ni, mesti korang dapat relatekan tajuk ni dengan sebaris lagu tak lama dulu. Tajuk lagu tu apa aku pun tak tau, tapi sebaris bait nya begitulah. Cuma bukan "butakan" tapi "butakah".

Aku ingin sekali Ya Allah, mencintaiMu seluruh jiwaku. Maka jika benar cinta itu buta, butakanlah mataku, agar apa yang aku lihat hanyalah keesaanMu. Agar apa yang aku rasa hanyalah kasih sayang Mu yang Maha Agung. Agar apa yang aku fikirkan hanya kerinduanku terhadap kewujudanMu di dunia fana ini.

Ini sambungan keikhlasan yang aku bincangkan sebelum ni. Sejauh mana kita ikhlas dalam beribadah kepada Allah? Adakah hanya kerana menunaikan tanggungjawab sebagai umat Islam, atau takut dipandang orang, atau sememangnya kita rindu untuk kembali menemui Allah yang Esa?

Ramai yang berpendapat, untuk apa ibadah habis-habisan hari ini, kalau esok terjun ke lembah maksiat. Bukan aku yang cakap tu, tapi seorang hos yang mengemukakan pendapat kawannya dalam suatu rancangan MHI. Tapi ayat dia lebih kurang gini: buat apa buat baik hari ini kalau esok lusa buat jahat.

Ustaz jemputan dari UIA jawab: mesti ada something wrong somewhere pada keikhlasannya semasa berbuat baik (ibadah) tu. Jadinya, kebaikannya itu tak dapat nak diteruskan oleh kerana ada niat lain pada urusan baiknya itu.

Ramai yang begitu. Kita tolong orang hari ini dengan harapan kita akan ditolong pula oleh orang lain di waktu lain. Buktinya? Alaa.. kan biasa orang sebut, hari ni hari kau.. esok lusa hari aku pulak. Bila aku susah, kau tolong la aku.

Bila orang lain tak tolong kita waktu kita susah, nah, disitu pintu kejahatan mula terbuka. Kita rasa marah pada orang lain. Kita kecewa. Kita rasa tidak dipedulikan. Kita rasa tidak dihargai. Ya Allah, lemahnya kita!

Sebab itulah, bagi aku, jika benar cinta itu buta, Ya Allah, Kau butakanlah mataku dari melihat selain dari keEsaan dan keAgungan rahmatMu.

----------------------------
Doa aku kali ini:

Ya Allah YaTuhanku,

Aku hambaMu yang sangat kerdil. Tiada upaya menghalang kesakitan dan kesedihan diri sendiri apatah lagi kesakitan dan kesedihan hambaMu yang lain. Yang dapat aku curahkan hanyalah doaku, agar Engkau, Ya Allah, Tuhan sekalian alam, dapat melemahkan musuh-musuh Islam, dan selamatkanlah saudara-saudaraku dibumi Palestin dan Lubnan, serta seluruh umat Islam dibumi ini.

Wa sallallahu 'alaihi wa salam.

Amin, ya Rabbal a'lamin.

1 comment:

Azhar Ahmad said...

Teringat saya kisah seorang sufi yang terpikat dengan seorang gadis kerana matanya...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...