Monday, August 07, 2006

Jim.Ha.Dal.

Tiga huruf Arab ni bila digabungkan besar maknanya.
Jim.Ha.Dal. Jihad.


Anak muda kita sudah ramai yang lebih Indonesia daripada penyanyi-penyanyi Indonesia itu, yang agamanya juga kabur. Ada yang Muslim, bercampur dengan yang tidak. Bangsanya satu, Indonesia. Maka agamanya juga agak kabur disitu jika tidak diperiksa dengan teliti. Pantas, lagu-lagunya juga ada yang berunsur bukan muslim, gitu pak.

Anak muda kita juga sudah ramai yang lebih 'Omputeh' dari orang barat itu sendiri. Bercakap Melayu pelat. Bertutur Inggeris petah sekali. Maki hamunnya juga dalam bahasa Inggeris. Makan tengaharinya Chicken Chop jika tidak ada Spaghetti. Pakaiannya, usah buat tidak mengerti, kau lihat fenomena ini setiap hari.

Namun, bila berita umat Islam diserang Israel laknatullah itu saban hari ditayangkan dikaca tv, anak-anak muda ini semakin resah. Saban hari juga mereka mula membenci Israel dan pakatan jahat mereka. Bibir mereka mengucap benci dan hati mereka memohon pada Allah agar diselamatkan umat Islam di bumi Lubnan dan Palestin.

Inilah yang dinamakan ruh jihad.

Berpakaian tak cukup kain pun ada ruh jihad?

Ya. Benar, jika hatimu membenci kezaliman Israel kerana Allah.
Jika hatimu merintih kesedihan melihatkan saudaramu (yang langsung engkau tidak kenal) dibedil peluru.

Inilah yang dinamakan ruh jihad.

Sebagai umat Muhammad yang lahirnya diazankan, dan setiap hari mendengar laungan suci itu, hati anak-anak muda ini sebenarnya masih suci dengan Kalimah Allah. Hati mereka masih meronta-ronta untuk membantu sesama Muslim. Malangnya, ruh jihad ini tidak diberikan nutrisi yang cukup. Lantas, walau bibir mengucap benci, tangan masih menghulur wang kepada Israel untuk membiayai peperangan nan zalim itu.

Anak-anak muda umat Muhammad!
Hidupkan semangat jihad kamu bermula dengan makan minum kamu. Usah kunjungi restoran makanan segera yang melaburkan wang untuk Israel itu. Usah beli barangan semata-mata kerana jenama. Periksa dulu untuk siapa kita laburkan wang kita itu. Kalau perlu, telan air liur kerana 'kempunan' tak dapat membeli barangan mereka. Heh.. itu lah yang aku buat.

Pesan Nabi sallallahu 'alaihi wa salam: kalau melihat kemungkaran itu berlaku, ubahlah (halanglah) dengan tangan (dengan kuasa), jika tidak mampu, ubahlah dengan mulut (dengan perbincangan, percakapan), dan jika tidak mampu juga, ubahlah dengan hati (berdoa), dan itulah selemah-lemah iman.

Aku melihat kerap kali kita mengambil pilihan terakhir yang diberi Rasul. Apa kata kali ini kita mengambil pilihan pertama? Jom kita ubah kemungkaran ini dengan kuasa kita! *Semoga iman kita kita semakin mantap!*

Ubahlah dengan kuasa membeli yang ada pada kita. Jangan beli barangan mereka. Ingat lagi tak bagaimana mereka mengadakan sekatan ekonomi pada Rasul dan para sahabat sewaktu Islam mula hendak berkembang? Selama beberapa tahun umat Islam kebuluran kerana mereka diboikot, tidak diizinkan membeli atau menjual. Sekatan ekonomi pada umat Islam di Afghanistan, di Iraq, dan entah kat mana-mana lagi yang kita tak tahu.

Apa salahnya jika sedikit kita mencontohi mereka untuk kepentingan umat Islam juga? Berikan mereka a dose of their own medicine. Mungkin kita sedikit, maksud aku yang betul-betul berjihad menentang ekonomi yahudi ini. Namun, ianya tetap jihad di sisi Allah.. jika betul niatnya. Dan aku yakin Allah bersama kita.

Allah mengajak kita dalam firmanNya pada surah alHajj ayat 78:
"Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya..."

Sesungguhnya, jihad yang terbaik pastilah jihad bagi menegakkan agama suci Islam. Tunggu apa lagi?


Ya Allah, kuatkan semangat jihad kami!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...