Friday, January 12, 2007

Amanah

Allah berfirman yang bermaksud:

"Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya) dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan".

alAhzaab:72


Tahun Masihi yang baru ni tentunya membawa lebih banyak tanggungjawab dan amanah buat kita semua. Aku melihat terlalu banyak amanah yang diabaikan pada tahun lepas. Tak kiralah, aku punya ke, orang lain ke.. aku rasa umat sekarang ni sama je. Pangkat tinggi ke, pangkat rendah ke. Benarlah kata-kata Allah.. manusia ini kebanyakannya zholuuman jahuula.. Dah le zalim pada diri sendiri, jahil pulak tu.


Tahun ni harapnya perkara sebegitu akan berkurangan. Walau bagaimanapun, sama-samalah kita muhasabah supaya tidak terus lalai dan leka. Setiap yang datang itu adalah amanah. Tugas baru, rakan baru, kereta baru, rumah baru, keluarga baru, dan segala macam lagilah yang baru. Sebab setiap satu tu juga akan ditanya peranan kita di akhirat nanti.
Ya Allah, bantulah kami untuk melaksanakan amanah Mu. amin.

1 comment:

zf_zamir said...

salam perkenalan..

ya, amanah itu maha berat..

semoga ikhlas selalu melingkari pemahaman..

insyaAllah..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...