Monday, December 10, 2007

Hard Rock (Cafe?)

Dalam hidup manusia ni, ada yang akan jumpa satu persimpangan dimana dia perlu buat sesuatu yang drastic bagi menjayakan turning point bagi hidupnya.

Kadang kala, dia tak sedar. Bila dah sebulan dua, atau mungkin setahun dua, baru dia sedar. Aah.. itulah turning point hidup aku.

Kadang kala dia sedar. Inilah masanya aku kena berubah.

Bila sedar itu, bersyukurlah. Sebab itu tandanya hati kita masih lembut. Tidak sekeras batu. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 74, bermaksud:

"Kemudian sesudah itu, hati kamu juga menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya dan ada pula di antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya dan ada juga di antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah; sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan".

Kisah tentang kaum Nabi Musa ini, yang berdolak dalih dengan perintah untuk mengorbankan seekor lembu harus jadi pengajaran kepada kita. Bukan saja dengan Nabi, malahan menentang Allah tanpa rasa malu sebagai hamba. (Maunya tak malu, tak rasa diri mereka hamba!) Nastaghfirullah!

Kehidupan hari ini menuntut kita lebih banyak melawan nafsu dari terus bermaharajalela. Nafsu keduniaan yang mengajak manusia terus-terusan mencari kemewahan tanpa mengira saudara yang merempat memerlukan bantuan. Nafsu kesoronokan yang memanggil manusia lalai dalam menjalankan tanggungjawab sebagai hamba Allah.

Bukan mudah nak melawan nafsu, tambahan pula bila hati dah jadi sekeras batu. Mau tidaknya, hari-hari melihat aurat ajnabi. Hari-hari mengumpat mengeji. Tidak rakan sekerja, pemimpin kita. Eheh.. Paling tidak pun artis-artis yang biasa menjadi sanjungan anak muda.

Bukan mudah nak melawan nafsu...

Tapi bila ada keinginan, insya Allah Dia izinkan. Bila diizinkan, mudahlah bagi kita. Yang perlu, tawakkal dan usaha.. kemudian banyakkan berdoa. Tak kira apa pun.. pasti dimudahkan. Insya Allah. Kita kena yakin denganNya.

Ya Allah, lembutkanlah hati-hati kami. Peliharalah kami dalam kebaikan dunia dan akhirat ya Allah! amin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...