Tuesday, February 05, 2008


Si Bijak vs. Si Bangang
(caution: obscene language used)

Kalau diberi pilihan tentu saja semua orang tak mahu jadi bangang. Apatah lagi jika digelar bangang. Hisyhh.. simpang jauh-jauh.
Tapi tak semua orang mampu jadi bijak pada setiap masa. Ada saja perkara yang menjadikan seseorang itu bangang. Jika tidak, tak adalah hiburan pula bagi mereka yang merasa bijak. Tak percaya cuba tengok siri TV America's Funniest Videos tu ke, atau Video Zonker ke, atau dulu ada rancangan Bleep, Bloopers and Blunders. Semua tu menunjukkan kebangangan manusia pada seketika yang tak dijangka.
Semua ibubapa berharap anak mereka menjadi bijak. Tapi tak semua mereka bijak dalam mendidiknya. Kadangkala bangang juga. Semua guru juga berharap mendapat anak murid yang bijak, agar senang mengajarnya. Tapi bila mendapat yang bangang, mereka (sang guru) menjadi lebih bangang daripada murid itu. Heh, bukan lah semua.. tapi dah melihat sendiri senario ni. Guru, janganlah cepat melatah.. aku pun bekas guru juga.
Bila dah besar pula, masih lagi kita-kita ni berura-ura nak jadi bijak. Atau setidak-tidaknya tidak kelihatan bangang bila diajukan soalan. Ada masanya kita berjaya kelihatan bijak. Tapi ada masanya kita beri jawapan yang agak bangang. Buktinya, pandangan yang pelik dari orang lain. Heh..

Apa pun, semua tu tak berapa penting. Paling penting kita kena bagi jawapan yang bijak, jadi orang yang bijak dan sound really bijak bila disoal Munkar dan Nakir nanti. Itu yang muktamad. Ada berani?

"Qarun menjawab (dengan sombongnya): Aku diberikan harta kekayaan ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku. (Kalaulah Qarun bijak pandai) tidakkah dia mengetahui dan pandai memahami, bahawa Allah telah membinasakan sebelumnya, dari umat-umat yang telah lalu, orang-orang yang lebih kuat daripadanya dan lebih banyak mengumpulkan harta kekayaan ? Dan (ingatlah) orang-orang yang berdosa (apabila mereka diseksa) tidak lagi ditanya tentang dosa-dosa mereka, (kerana Allah sedia mengetahuinya)."
Inilah firman Allah dalam surah al-Qasas ayat 78.

Paling mudah untuk kekal bijak adalah kekal mengingati mati. Sambil berdoa kepada Allah:
"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya."
Surah Aali Imran ayat 8
Amin..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...