Monday, February 11, 2008


Waffle Aiskrim Satu & Char Kuew Teow Dua

Satu
Aku: Waffle aiskrim satu.
Mamak jaga stall: Tak ada.
Aku: Tu ada (sambil menunjukkan pada senarai menu terpampang punyalah besar giler atas kepala dia).
Mamak jaga stall: Takda (geleng-geleng. sengih-sengih).
Aku: Tuu. Ada tulis tu.. (tunjuk lagi, kali ni bersungguh-sungguh).
Mamak jaga stall: Tak adaa..
Aku blah je la..

Dua
Aku: Char kuew teow dah ada? (aku tanya sebab penjual tu nampaknya tengah set up gerai dia)
Kakak penjual: Aah...Char kuew teow dah ada. Nasi lemak belum lagi.
(alamak akak ni, aku tak tanya pun nasi lemak..)
Aku: Char kuew teow dua, bungkus.
Kakak penjual: Nasi lemak tak ada lagi.
Aku: Aah.. takper.. char kuew teow dua. Bungkus yer.
Kakak penjual: Bungkus ker?
Aku: Ha'ah, bungkus.
(Ya Allah! selamatkanlah aku dari kakak nii!!)

Soal jawab macam ni memang kita tak boleh nak elak kadang-kadang tu. Ada je yang membuatkan kita perlu berhadapan dengan senario macam ni, kan! Alaa, korang pun mesti pernah kena gitu, kan? Itu ok lagi. Apa pun perkara macam tu hal kecil. Kalau jadi, senyum je lah. Jadikannya asam garam untuk buat hidup kita lebih ceria.
Tapi jangan hingga hal yang kecil kita nak besar-besarkan. Ada kalanya manusia suka berbalahan berlawan kata. Tak nak kalah sikit pun. Jangan! Takut nanti tak terjawab bila sesi soal jawab depan Rabbul Jalil nanti berlangsung. Biar kalah didunia.. jangan terhina dengan keangkuhan sendiri di padang Mahsyar nanti, na'uzubillah!
Firman Allah dalam surah azZumar ayat 13, bermaksud:


"Katakanlah lagi: Sesungguhnya aku takut jika aku menderhaka kepada Tuhanku, akan azab hari yang besar (soal jawabnya)".

amin.. ya Rabbal a'lamin!

2 comments:

MisterZyl said...

kalo saya jadi saudari, saya bg mamak tu makan kaki bangku kedai die..then pasal kakak nasik lemak tu, maybe die ade masalah "kekeliruan identiti".

p/s:I found your blog from geng jurnal website

MisterZyl said...

thanks saudari iza for being at my blog.. yeah, it nica to have a new friend.. so I make your blog as one of my blogging's links.. so it will be easier for me to be always at your blog.. again.. I like this entri about wafle and kakak nasik lemak..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...