Friday, February 28, 2014

Monster Mama!

sian Asma'..umi hilang ya..?

Sekarang ni aku tengah sibuk bebenor dengan tugasan menyiapkan tesis. (Yer..yer..masihh..) Dan aku rasa blood pressure level aku pun naik, sama naik dengan bilangan perkataan dalam tesis aku tu.Kepala pening-pening, tengkuk sakit-sakit, mata juling-juling, naik berpinar rasanya. Dan paling yang tak menarik sekali, aku jadi hot tempered. Which is not usual practice of me.. (Oh no!)

Ya, aku jadi pemarah. Pantang salah sikit, aku snap. Pantang lambat sikit, aku jerit. Ya Allah! Paling teruk, aku jadi monster mama! Homai!

Semalam, turun tangga BBIM, Asma' bagitau kawan dia tengah tunggu umi dia. Aku pun tanya pada Asma', mana umi Asma'?

Asma' cakap pada aku: Umi kawang.

Aku: Kawang? Kawang tu apa?

Asma': Kawang tu jahat.

Aku: Haa, Umi jahat?

Asma': sengih sambil anguk-anguk.


Dalam kereta dan sampai balik rumah aku masih lagi question dia pasal 'kawang'. Aku tak puas hati.. Aku? Jahat? Sikit punya caring and loving ni dia kata jahat? Tak boleh jadi ni..investigation continues.. 

Rupa-rupanya, 'kawang' turn out to be "garang". Asma' kan pelat. Abdurrahman jugak yang solve the word issue! Heh..

Aku buat-buat tak nak kawan dengan Asma' sebab kononnya Uminya 'kawang'. Aku siapkan Abdurrahman sambil konon-konon tak kisah kat Asma'. Mula-mula dia ok, Lama-lama dia menangis. Start dengan ayat biasanya, "nak umii.." sampai menangis tersedu-sedu. Naik kesian aku tengok.

Tapi paling sedih bila part Asma' lari ke pintu sambil menangis. Aku ingat dia nak buat apa, rupanya dia jenguk ke luar sambil kata: "Tak ada, tak ada Umi betul. Umi betul dah ilang. Umi gawang je ada.."
Lepas tu dia berlari kat aku. Peluk aku.

Huwaa!! Umi pun peluk Asma'.
Asma', Umi tak nak 'gawang' dah! Umi sayang Asma'. Umi sorry ya, sayang!

Satu-satu peristiwa 'gawang' terbayang depan mata.
Umi marah Asma' bising sebab kacau Umi nak ajar Abang buat homework. Asma' Umi angkat letak tepi, tak peluk macam selalu.
Umi tinggal Asma' sorang-sorang dalam bilik depan sebab Asma' tak nak berhenti menangis. Bila Umi ambil Asma' dan peluk semula berdebar-debar jantung Asma' takut kena tinggal sorang..walaupun tak sampai lima minit.
Umi jentik telinga Asma' sebab Umi geram Asma' ada telinga tapi tak nak dengar. (Astaghfirullah! Umi tak pernah pukul Asma' sebelum ni!)

Ya Allah Ya Latiff..
Rupa-rupanya stress aku terkesan pada si kecil Asma'.
'Gawang' aku menyebabkan hati kecilnya kecut setiap kali memandang Umi.
'Gawang' aku menjadikan Asma' rasa Umi betulnya, yang menyayangi dia, dah hilang..
yang ada hanya Umi jahat, yang sentiasa marah padanya, yang mengherdiknya, yang tak membelainya.

Ya Allah! Ampunkan dosa hambaMu ini. Aku terlalai seketika dalam menjaga amanah tak ternilai Mu ini.
Astaghfirullahal 'azheem. Astaghfirullahal 'azheem. Astaghfirullahal 'azheem.

Tenangkan aku ya Allah.
Jadikan aku Umi yang tak gawang, amin ya Rabb!


Moral of the story: manage your stress before it turns you into a monster. 

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...