Thursday, December 09, 2004

The Not-So Amazing Race

Semalam aku tengok The Amazing Race bersama Abg. Selalunya Abg tengok sorang jer sebab time tu aku biasanya dah hanyut dalam mimpi. Kali ni aku tengok dah tinggal final three. Aku suka tengok the oldest couple tu sebab sampai final three. Kira hebat jugak diorang.

Yang couple Zach dan Flo jadi problem time ni. Si Flo asik letih-letih-letih, nak nangis, tak boleh buat-tak boleh buat-tak boleh buat. Zach pulak cool ajer.. relax amcam takde apa-apa yang berlaku. Padahal, partner dia dah berapa kali sebut nak quit.

Abg pulak, yang duduk depan TV geram tak habis pada Flo. Dia marah sebab katanya buat apa quit? Kalau habiskan game tu pun at least dah secure nombor tiga. Hehe.. Sabar Abg. Aku pulak balas balik: "Abg, dia period tuh. Abg kena faham".

Flo period? Aku tak tau betul ke tak. Tapi aku faham perempuan punyai masa-masa tertentu untuk mereka jadi 'gila'. Aku pernah jadi 'gila'. Aku SELALU jadi 'gila'. Tapi sebagai seorang muslim, 'gila' aku bukanlah tak berpenghujung.

Perempuan jadi 'gila' sebab hati mereka tak tenang. Mereka jadi tak betul sebab mereka rasa payah dan susah. Mereka jadi haru-biru sebab mereka rasa tak aman.

Allah menyuruh kita bersabar. Allah berfirman dalam surah al-Baqarah ayat 153: "Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar".

Nampak tak? Allah kata solatlah kamu.. bila solat, insya Allah kita akan sabar. Tapi time period macamana wanita nak solat? Sebab tu mereka (termasuk aku) sedikit 'gila'.

Tapi itu bukan alasan untuk terus-terusan jadi 'gila'. Allah berfirman dalam surah ar-Ra'd ayat 28: "(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan "zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia".

Kalau tak boleh solat, kita ada zikrullah. Berzikirlah. Sebutlah nama Tuhanmu yang menciptakan sekelian alam. Ingatlah padaNya, nescaya kita akan beroleh rahmat dan ketenangan jiwa. Insya Allah.

Ya Allah. :)


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...