Saturday, December 11, 2004

Siapa yang zalim?

Apabila berlaku sesuatu kesilapan, biasanya manusia cepat menunding jari ke arah lain. Tak kira lah samada yang ditundingnya itu orang ke, haiwan ke, benda ke, atau keadaan. Pepatah Melayu ada menyatakan "tak pandai menari, lantai dikatakan jongkat-jongket (bukan Mat Jan punya nih)". Macam orang tersadung jugaklah. Dia yang nak terjatuh, tapi segera memandang ke lantai. Seolah-olah ada tangan yang menarik kakinya sebentar tadi.

Resam itu terus dibawa dari kecil hinggalah ke dewasa dan melarat hingga ke tua. Tak pandai mengaji Qur'an, guru Qur'an disalahkan. Tak lulus periksa di universiti, pensyarah disalahkan. Bekerja dalam rasa tak puas hati, majikan disalahkan. Anak bergaduh dirumah, isteri disalahkan. Perut sakit pun makanan disalahkan.

Fenomena ni akan tiada berpenghujung. Hinggalah tiba masa jasad kita diusung ke liang lahad. Waktu tu, barulah kita sedar sikit. Belum sedar abis lagi. Pasal apa aku kata begitu? Sebab Allah

Allah berfirman dalam surah Al-An'aam ayat 157: "Atau supaya kamu (tidak) mengatakan: Sesungguhnya kalau diturunkan Kitab kepada kami tentulah kami mendapat petunjuk hidayat lebih daripada mereka. (Kamu tidak akan dapat berdalih lagi) kerana sesungguhnya telah datang kepada kamu keterangan (yang cukup) dari Tuhan kamu dan petunjuk hidayat serta rahmatNya (yang melimpah-limpah). Oleh itu, siapakah yang lebih zalim lagi daripada orang yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah dan berpaling daripadanya? Kami akan membalas orang-orang yang berpaling dari ayat-ayat keterangan Kami (dengan) azab seksa yang seburuk-buruknya, disebabkan mereka sentiasa berpaling (mengingkarinya). "

Ya Allah, jauhi kami dari menjadi orang-orang yang zalim terhadap diri kami sendiri.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...