Thursday, March 30, 2006

Muhammad

Yang Terpuji.

Nabi kita.

Junjungan besar kita.

Nama sebuah surah dalam Al-Qur'an.


Antara ayatnya:
[16] Dan di antara mereka (yang hadir di majlismu wahai Muhammad, ialah orang-orang munafik) yang mendengar ajaranmu (dengan sambil lewa), sehingga apabila mereka keluar dari sisimu berkatalah mereka (secara mengejek-ejek) kepada orang-orang yang diberi ilmu (dari kalangan sahabat-sahabatmu yang setia): "Apa yang dikatakan oleh Muhammad tadi?" Mereka (yang munafik) itu ialah orang-orang yang telah dimeteraikan Allah atas hati mereka, dan ialah orang-orang yang menurut hawa nafsunya.

[17]Dan (sebaliknya) orang-orang yang menerima petunjuk (ke jalan yang benar), Allah menambahi mereka dengan hidayah petunjuk, serta memberi kepada mereka (dorongan) untuk mereka bertaqwa.

Dalam ayat 16 dalam surah Muhammad, Allah menzahirkan perbuatan kaum munafik yang berpura-pura menerima wahyu Allah melalui Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam. Sedangkan apabila mereka bersurai dari perjumpaan itu, mereka terus menafikan kebenaran dan cuba pula mengacum mukmin yang lain.

Ayat 17 pula Allah menyampaikan berita gembira bagi orang-orang yang yakin dengan ajaran Nabi Muhammad sallahu 'alaihi wasallam, iaitu dengan memudahkan jalan untuk mereka menjadi orang yang bertaqwa.


Itu kisah benar dari al-Qur'an tentang umat Muhammad yang hidup di zaman baginda. Walaupun mereka menyorokkan kebencian mereka kepada ajaran Islam kerana takut tidak diterima oleh masyarakat setempat pada ketika itu, tapi Allah Maha Mengetahui. Lantas, Allah turunkan wahyu untuk dijadikan pengajaran oleh RasulNya ketika itu.

Namun senario itu tidak terhenti di situ dan ketika itu. Pada zaman fitan kini, lebih banyak munafik yang terus menerus mengaku Islam, namun hakikatnya membenci apa yang dibawa oleh Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam.

Periksa diri kita. Tak perlu pergi kepada amalan ibadah yang mampu dibuat oleh para wali. Tak perlu mengadu rukun Islam tidak sempurna lagi kerana tidak cukup syarat. Tak perlu semua tu.

Periksa yang asas sahaja.

Contohnya: Apa kita menjaga adab tutur kata kita seharian? Dengan ibu bapa tentunya. Tapi dengan rakan sejawatan..? Dengan anak buah..? Dengan ketua jabatan..? Dengan orang yang kita tak puas hati sebab dia potong line kita waktu nak bayar barang di kedai..? Dengan jiran yang tumpang buang sampah dalam tong sampah kita..? Heh..

Naik sikit. Cuba periksa pula pakaian kita. Cukup kain menutup aurat..? Kalau yer pun tutup kena dengan syari'at ke tidak? Kalau tutup semua tapi ketat sangat pun tak boleh juga. Atau jarang sangat. Nabi ajar pakai tudung kepala dilabuhkan hingga ke paras dada. Kita punya tudung cuba periksa, paras dada ke atau atas dada? Ke tak pakai langsung?

Naik lagi. Cuba periksa solat kita. Tetap tak? Pada masanya? Atau tinggal terus?

Ya Allah.. Kenapa begini jadinya?

Islam tak?
Islamm...
Habis kenapa tak solat?
Ah..uh..erghh.. nantilah... akak pergilah dulu.
Benci Nabi ke?
Eh, taakk!! Siapa kata saya benci Nabi?
Habis tak buat apa yang dia ajar..
Alaa.. nanti kejap lagi saya solat la..

..
...
....
Sampai habis waktu aku tunggu engkau masih leka dengan dunia, mana janji mu tadi untuk solat? :(

Ya Allah. Jauhi kami dari sifat munafik. Jadikan lah kami umat Muhammad yang mencintai baginda sallahu 'alaihi wasallam.
Aminn..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...