Friday, September 22, 2006

Dialah segala-galanya!

Bagi yang sedang berkasih, pasti saja pasangan mereka, dunia baginya. Bagi sang ibu, anak-anaklah dunia mereka. Bagi si pencinta alam, persekitaran merekalah sanjungan hati.

Pencinta-pencinta ini pastinya sanggup membuat apa sahaja bagi yang dicintai.

Aku ingin mengajak diriku dan kalian seluruhnya agar sama-sama kita mencintai Allah Rabbul Jalil. Agar kita jadi pencinta yang sanggup bermatian kerana kasih terhadap yang Esa.

Ibarat kata pepatah, tak kenal maka tak cinta. Mari kita kenal Allah. Jom!

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 255 yang bermaksud:

"Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya).

Yang tidak mengantuk usahkan tidur.

Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi.

Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya.

Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya).

Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya.

Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)".


Aku jadi insaf sebab semakin aku banyak masa mencari siapa diri ini yang sebenar, aku semakin kenal siapa Tuhan aku. Semakin aku menyanjungi Tuhan Maha Pencipta, semakin terserlah kelemahan manusia sejagat.

Aku memaksa diri aku untuk lebih mengenali Allah dan aku yakin paksaan aku tidak sia-sia. Sekarang aku nak ajak semua agar memanfaatkan bulan Ramadhan kali ini agar dapat kita sama-sama merisik, menilik, mengintai dan cuba mengenali Dia yang satu. Dah syaitan kena ikat ni, insya Allah, pandangan yang akan kita terima adalah sebersih-bersihnya tanpa pencemaran virus iblis laknatullah.

Ya Allah, berilah kami petunjuk dan hidayah di bulan Ramadhan kali ini, amin. :)

1 comment:

Azhar Ahmad said...

Terima kasih kerana mengingatkan...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...