Thursday, September 28, 2006

Yang Lebih Tahu


Anda kenal diri anda?

Aku tak begitu (i.e. tidak sangat) kenal lagi diri aku.

Dalam bulan puasa ni, kalau kita nak kenal diri kita, terlalu banyak cara yang Allah mudahkan. Hakikatnya, kita saja yang tak nak kenal diri sendiri. Atau kita tak sedar yang kita tak kenal diri kita (sebagai hamba Allah).

Waktu berbuka sahaja pun kita dah boleh kenal diri sesikit. Cuba tengok hidangan yang kita peruntukkan untuk nafsu makan dan minum kita. Sepinggan nasi dan secawan air? Atau lebih dari itu? Kadang-kadang berlaku kita dah tak tahu nak makan apa sehinggakan kita perlu masak atau beli beberapa jenis lauk dan kuih muih.

Kadang-kadang juga kita berhasrat menyimpan sebahagian kuih-muih itu untuk moreh, nak dimakan lepas solat tarawih. Sedar tak kita yang waktu itu, kita menyimpan harapan (dengan begitu yakin) agar dapat bernafas lagi untuk menikmati kuih yang disimpan.

Kita punyalah tak kenal diri kita, buktinya Allah berfirman dalam sural al Qaaf ayat 16 yang bermaksud:

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya."

Kita juga tak kenal diri kita sebab kadang-kadang kita fikir kita perlukan banyak perkara dalam hidup ini sedangkan apa yang benar-benar diperlukan hanyalah secebis kecil dari dunia. Analoginya Allah tunjukkan waktu kita meneguk air dan menjamah sebiji kurma. Selesai aje dua perkara tu, hilang lapar dan dahaga, terasa penuh perut.. terasa tak boleh masuk dah hidangan lain. Tapi kita paksa juga agar masuk! Heh!

Kehidupan kita pun macam tu juga. Sebab kita tak kenal diri kita, maka kita cuba pastikan kita mendapat semuanya. Sedangkan apa yang per hanya secebis cuma. Maka jauhlah kita dari menjadi manusia yang zuhud terhadap dunia. Jauhlah kita dari menjadi manusia yang rasa cukup dengan apa yang ada.

Ramai orang salah anggap tentang zuhud. Mereka fikir bila zuhud perlu jadi miskin. Mereka anggap bila zuhud perlu pakai pakaian lama. Atau duduk di rumah yang serba tak cukup keperluannya. Siapa kata bila kita zuhud kita perlu hadapi semua ini?

Zuhud itu hanyalah membelakangkan dunia demi cinta kepada akhirat. Maka jika rumah penuh dengan perabut asas, malah menjadi kemudahan bagi pemiliknya untuk memuliakan tetamunya.. dia mungkin menjadi ahli zuhud. Jika kereta yang baik yang tidak membebankan pemiliknya (hutang ke.. maintenance ke..), malah memudahkan pemiliknya ke masjid di subuh hari dan di waktu malam, dia juga mungkin menuju zuhud.

Manusia zuhud dikasihi Allah.

Sewaktu Saiyyidina Ali karamallahu wajhah ditanya, apakah caranya untuk menjadi orang yang dikasihi Allah dan dikasihi manusia, beliau menjawab: Zuhud kepada dunia maka Allah akan mengasihi kita, dan zuhud kepada harta manusia maka manusia akan juga mengasihi kita.

Bila kita tak kenal diri kita, tak kenal keperluan kita, tak tahu yang mana asas yang mana kemewahan, maka jauhlah kita dari menjadi yang di kasihi Allah.

Kalau nak jadi juga yang dikasihi Allah bagaimana? Kita kan tak kenal diri kita..
Well, kita mintalah pertolongan dariNya. Kan Allah lebih dekat dengan kita, lebih dari urat leher kita sendiri! SubhanAllah!

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk".maksud surah al Baqarah ayat 45.

Ya Allah, rahmati kami di bulan penuh berkat ini. Amin. :)

1 comment:

Azhar Ahmad said...

Amin, aku semakin suka datang blog kamu....

Ada rasa insaf...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...