Sunday, February 11, 2007

Kena Belajar Buat Sendiri...

Dah seminggu aku tak boleh print apa-apa. Sebab utamanya ialah dakwat hitam printer aku dah habis. Jumaat lepas Abg beli dakwat dan baru hari ni aku berkesempatan mengisinya.

Inilah kali pertama aku refill dakwat. Hehe.. betul! Sebelum ni, kalau tak Abg yang jadi mangsa tangan hitam, si Tengku yang kena. Dua-dua tak suka kerja tu, tapi terpaksalah.. demi K.iza sorang ni. Hehehe...

Tapi hari ni aku kena belajar buat sendiri, kata Abg. Senang nanti kalau dia outstation, takde lah aku terkapai-kapai macam ikan atas darat. OK lah, aku dengan senang hati belajar memasukkan dakwat baru. Takde lah susah sangat pun. Saja tak ambil kisah sebelum ni. Bertuah punya budak!

"Macammana ni? Tak ada pun!" Aku terjerit kecil sambil tengok kat tempat katrij dakwat tu tak ada apa-apa.

"Laa.. kena la on dulu." Kata Abg. "Tuu..." sambungnya sambil menunjukkan katrij dakwat yang 'keluar' dari bawah penutup bila suis letriknya dipasangkan.

"OK, tarik yang 56 punya keluar." Abg mengajar.

"56?"

"Haa, 56 tu. Dia ada dua, 56 dan 57. Bawak turun yang 56 tu."

"Oo, OK." Aku sengih kat Abg. "Lepas tu?"

"Tu, ada manual. Baca!" dengan tegas dia memberi arahan sebelum berlari ke tandas. Sakit perut katanya.

Aku pun memulakan misi aku kali ini. Abg kata jaga-jaga, jangan sampai terlebih. 10ml cukup. Bila dah siap tu, lekatkan balik sticker tu dan masukkan dalam casing tu semula. Aku pun buat seperti yang diarahkan. Sengih-sengih.

Bila dah OK semua tu, aku pun on printer untuk test. Bila keluar hasilnya, aku senyum puas. OK! kata aku sambil menegakkan ibu jari pada Abg.

Dia tanya, "OK dah?"

Aku angguk. Senyum.

"Selamat... Kalau tak hitam lagi tangan aku." katanya sendirian. Abg meminta kertas yang baru aku cetak untuk lihat hasilnya.

Terima kasih Abg sebab ajar Iza refill dakwat printer. :)



Ya Allah, kau bahagiakanlah hidup kami, amin.




1 comment:

dugongsenyum said...

saja nak iklankan blook;

http://masukbarisan.blogspot.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...