Saturday, February 17, 2007

Sabar

Ramai orang pernah dengar perkataan ni.
Dan ramai juga yang selalu menggunakannya.
Namun tak begitu ramai yang memahami hakikat perkataan ini.

Sabar terlalu besar maknanya.
Tak layak untuk orang yang tidak sabar, menasihati orang lain supaya bersabar.
Tak layak untuk orang yang sabar, menyalahgunakan istilah ini.

Sabar pada kesusahan, sabar juga pada kejayaan.
Sabar pada penghinaan, sabar juga pada penghormatan.

Bukan sabar namanya jika diam bila ditegur, tapi dendam berpanjangan.
Bukan sabar namanya jika membatu bila Rasul dihina, atas nama rasionalisasi.

Allah sangat kasih pada orang yang sabar. Tapi sabar yang bagaimana?


Kalau dalam menghadapi ujian kepayahan, ramai orang akan bersabar. Dan ramai juga yang akan cepat melatah. Ramai yang mencari bantuan dan seharusnya sebagai umat Islam kita berpaling hanya pada Allah. Yakinlah bahawa Allah akan bantu kita.

Allah mengingatkan kita dalam surah al Baqarah ayat 45, yang bermaksud:

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang..."

Yang bahagian depan tu, ramai juga yang ingat (sabar). Tapi yang peringatan kemudian itu payah orang nak buat (solat). Kenapa? Sebab Allah sambung lagi dalam firmanNya pada ayat yang sama bermaksud:

"...dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk".

Maksud 'orang-orang yang khusyuk' di sini, secara mudahnya boleh kita katakan orang-orang sentiasa menjaga solat 5 waktu. Tidak lalai dari menunaikan rukun Islam yang kedua ini.

Jadi, jika kita hanya buat yang depan sahaja tadi, i.e. hanya bersabar tanpa solat untuk menghadapi ujian, syarat yang diletakkan oleh Allah sudah tidak sempurna kita laksanakan. Korang faham tak?

Begini, ibarat penggunaan 'DAN' di dalam syarat boolean, jika Syarat 1 DAN syarat 2 diperlukan, maka kedua-dua syarat perlu dipatuhi. Barulah hasilnya jadi seperti yang dikehendaki. Jika hanya 1 syarat yang perlu dipatuhi, pernyataan boolean itu pastinya menggunakan 'OR'.

Ayat Allah tadi menggunakan 'DAN'. Seharusnya kita menunaikan kedua-dua syarat itu beriringan barulah kita akan berjaya mendapatkan apa yang dihajati. Bukan dengan hanya bersabar, maka kita akan melepasi ujian itu dengan jayanya. Jika itu yang berlaku, insan tadi akan cepat habis tahap kesabarannya.

Atau bukan hanya dengan bersolat memohon pada Allah agar dilepasi ujian getir itu tanpa rasa sabar. Ramai yang solat memohon hidayah tetapi tidak sabar menunggukan ianya diberikan atas kasih Allah yang Maha Agung. Makanya, ramai yang putus harap pada Allah kerana memikirkan mereka telah berserah tetapi seolah-olah Allah tidak memperdulikan mereka.

Seharusnya kita bersabar DAN bersolat memohon petunjuk Allah. Insya Allah, janji Allah tidak pernah Dia mungkiri untuk membantu kita. Kata orang Inggeris, "if Allah brings it to you, He will bring you through it".

Ingatlah juga janji Allah dalam surah al Anfaal ayat 66, yang bermaksud:

"...jika ada di antara kamu seratus orang yang sabar, nescaya mereka akan dapat menewaskan dua ratus orang dan jika ada di antara kamu seribu orang, nescaya mereka dapat menewaskan dua ribu orang dengan izin Allah dan (ingatlah) Allah berserta orang-orang yang sabar."


Ya Allah, jadikanlah kami orang yang sabar, kerana sesungguhnya Engkau amat mengasihi orang yang sabar, amin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...