Tuesday, February 06, 2007

The vain game

credit: as above

Permainan Yang Sia-sia

Masyarakat manusia di mana-mana juga sekarang ni selalu berhadapan dengan stres. Tekanan. Hmm, mungkin bukan sekarang saja, dari dulu lagi. Dari waktu mula-mula Nabi Adam alaihi salam diciptakan.

Dengan pernyataan stres itu, maka ramai pulalah cuba mencipta sesuatu agar hidup ini tidak terlalu stres. Diciptakannya segala macam bentuk hiburan agar hidup ini lebih 'selesa' dan 'tidak sia-sia'. Juga dibina segala macam tempat untuk menghilangkan stres dengan segala macam kelengkapan. Walhal, apa yang diperolehi adalah bertambahnya tekanan itu.

Allah mengingatkan kita dalam firmanNya dalam surah alAn'am ayat 32:

"Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertakwa. Oleh itu, tidakkah kamu mahu berfikir?"

Lebih dari selalu kita lihat orang menganggap ubat itu siksaan. Lebih dari biasa juga kita saksikan orang mengambil sesuatu yang sia-sia itu sebagai penawar. Ada yang mendapat sedikit petunjuk berkenaan yang mana ubat dan yang mana sia-sia. Namun, oleh kerana ketiadaan hidayah, usaha murni hanya tinggal sebagai jasa baik.

Contohnya macam Mother Teresa dan Jane Addams. Hidup mereka penuh dengan jasa baik. Kerja amal yang mereka buat melebihi daya upaya mereka sendiri. Sanggup meninggalkan kesenangan sendiri demi kepentingan orang lain. Tidak langsung kehidupan mereka memikirkan stres tentang diri sendiri, tetapi memikirkan musibah yang mungkin menimpa orang lain jika mereka tidak ditolong. Lalu kehidupan mereka diabdikan untuk membantu meringankan beban yang lain.

Jane, misalnya terlalu obses dengan kerja amalnya, hingga mendapat hadiah Nobel Keamanan pada tahun 1931. Antara kata-katanya yang masyhur ialah "“You do not know what life means when all the difficulties are removed! I am simply smothered and sickened with advantages. It is like eating a sweet dessert the first thing in the morning.”

Namun, usaha mereka tinggal usaha yang tidak mampu membantu mereka di alam berikutnya. Hanya kerana tiada hidayah dari Allah. Bagi kita yang telah mendapat hidayah, kurang pula jasa baiknya. Atau mungkin kerana selesa memikirkan hidayah yang telah dikurniakan? Awas, ia mungkin lenyap jika tidak dijaga! Seperti meruapnya air ditengah panas.

Ya Allah, ramai sungguh di antara kami yang terlalai dan dilalaikan. Kau berikanlah kami taufik dan hidayahMu Ya Rabbi. Dan bantulah kami menjaganya.. amin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...