Wednesday, October 31, 2007

Exam!!



Exam datang lagi. Kali ni aku cuma perlu ambil dua kertas untuk peperiksaan akhir. Sebab dua subjek lagi tu aku audit je.. maksudnya, cuma perlu hadir ke kelas dan buat tugasan, tapi tak perlu ambil peperiksaan akhir.

Entah kenapa semester ni sibuknya lain macam. Malasnya pun lain macam.. Eheh! Tapi insyaAllah, aku cuba buat yang terbaik juga kali ni. Alhamdulillah, semester lepas semuanya ok, harapannya kali ni begitu juga.

Dalam menempuhi hidup kita ni, memang kita tak terlepas dari ujian. Ujian atau exam ni datang dalam pelbagai bentuk. Semuanya bergantung pada persepsi dan kekuatan kita. Ada orang harta menimbun dianggap ujian. Ada orang penyakit keturunan juga dianggap ujian. Ada juga yang menerima tetamu pun dianggap ujian.

Terpulanglah pada kita untuk menhadapi ujian-ujian tu. Kalau kita bersedia, insya Allah selamat. Tapi kalau kita selalu berfikiran negatif, perkara yang baik pun boleh jadi buruk.

Dalam Al-Qur'an Allah jelaskan pelbagai bentuk ujian. Pokok zaqqum dijadikan ujian. Harta dan anak pinak dijadikan ujian. Kesusahan dan kelaparan dijadikan ujian. Hatta mukjizat para Nabi dan Rasul juga dijadikan ujian.

Allah menyebut dalam surah ar-Rum ayat 37:

"(Mengapa mereka bersikap demikian?) dan mengapa mereka tidak melihat (dengan hati mereka) bahawa Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya (sebagai cubaan adakah orang itu bersyukur atau sebaliknya) dan Dia juga yang menyempitkannya (sebagai ujian samada diterima dengan sabar atau tidak)? Sesungguhnya hal yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman".

Di sini Allah menerangkan tentang ujian kesabaran yang diberikan pada hambaNya, semata-mata untuk melihat siapakah dikalangan mereka yang bersifat sabar. Juga untuk membuktikan kuasaNya, of course.

Ya Allah, bantulah kami melepasi ujian dariMu dengan hidayah dariMu jua, amin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...