Wednesday, October 24, 2007

Jom Makan-makan

Waktu bulan puasa dulu, ada yang menganggapnya sebagai pesta makan-makan. Mana tidaknya, bila tiba waktu petang je, gerai-gerai yang tumbuh macam cendawan lepas hujan akan mula hidup dengan pelbagai warna, bau dan bunyi. Segala macam juadah ada dijual. Sebagai pembeli, kita cuma perlu sediakan duitnya saja.
Sekarang, waktu Ramadhan berlalu, pesta makan-makan masih rancak berlangsung. Tapi dengan cara yang lain pula. Ada pelbagai juadah yang ditempah lebih awal memenuhi meja-meja makan. Selalunya, yang ditempah awal-awal ni biskut-biskut raya la.

Kalau dulu, suri-suri rumah, wanita bekerja dan anak-anak gadis yang baru mula nak tunjuk skill, sangat berbangga menunjuk biskut-biskut dan kek yang berjaya dibuat hingga bersengkang mata. Semata-mata nak menyambut raya.
Sekarang ni pulak, suri-suri rumah, wanita bekerja dan anak-anak gadis yang baru mula nak tunjuk skill, sangat berbangga menunjuk biskut-biskut dan kek yang berjaya ditempah dari awal Ramadhan hingga ke awal Syawal. Semata-mata juga nak menyambut raya. Jadilah trend sekarang ni banyak biskut tunjuk dan kek tunjuk atas meja. Eheh..
Aku tak ada bajet nak tunjuk-tunjuk tahun ni. Maklumlah, tak bekerja. Nak mintak banyak-banyak dari Abang malu la pulak. Jadinya, aku cuma mampu buat biskut Arab dan kuih gunting je. Haa, kek coklat satu lagi.. itu pun cukup lah kot.. sebab Mama dah tunjuk awal lagi! Ahaks!
Meh kita kongsi tengok biskut-biskut ni.. Namanya aku tak tau. Tau makan jer..hehe..















Makan, makan juga. Jangan makan mende lain dah..
Allah mengingatkan dalam surah al-Baqarah ayat 188 yang bermaksud:
"Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)".

Ya Allah, kurniakan kami rezeki yang luas dan halal. amin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...