Sunday, March 01, 2009

Belum Tentu Kita Selamat...
Kita selalunya jarang nak berubah.. atau melakukan sesuatu yang lain dari kebiasaan.. atau melakukan sesuatu yang perlukan usaha yang banyak.. bila kita rasa selesa. Yer lah, dah selesakan, takkan nak ubah keadaan tu. Contohnya kalau kita dah best melingkar depan TV sambil tangan sekali sekala menyeluk mangkuk ambil bertih jagung yang beli kat pasar malam petang tadi, agak susah kita nak bangun capai remote TV yang jauhnya sehasta dari hujung jari kita. Maka kita pun berteriak memanggil makhluk Allah lain yang ada untuk jadi mangsa kita ambilkan remote TV. Eheh.. Ataupun kalau kita dah syok sangat baca novel hatta bila telefon yang dua depa dari tempat duduk kita berbunyi, kita biarkan orang lain yang duduk di bilik sebelah mai angkat. Alih-alih tengok call tu untuk kita.

Bukan tak nak buat. Tapi terlalu selesa keadaan kita waktu tu. Nak diubah sayang. Tapi tak diubah keadaan memerlukan perubahan. Biar orang lain buat. Biarkan. Seolah-olah perubahan tu takkan ada kena-mengena dengan kita. Seolah-olah kita takkan dapat untung dari perubahan yang bakal berlaku tu.
Itulah kita! Selalu macam tu! Hinggakan, kadang-kadang perkara aqidah pun kita biarkan orang lain juga yang buat perubahan. Kita agaknya selesa sangat dengan level aqidah kita hinggakan tak nampak perubahan yang perlu dibuat!

*aik..marah nampak..ko marah ke Iza?*

Marah juga! Marah pada diri aku terutamanya! Aku terlalu selesa dengan iman yang Allah bagi ni, sampai aku lupa kewajipan berdakwah. Aku terlalu asyik dengan islah, sampai aku tak sedar yang nak bawa aku masuk syurga Allah bukan banyaknya ibadah dan islah, tapi rahmat Allah! Macamana aku nak dapat rahmat Allah secara total kalau aku lupa kewajipan aku yang satu ni? Astaghfirullah!
*ala, ko kan dah Islam Iza.. mesti selamat punya lah.. paling lama pun kalau ke neraka kadar jahat engko.. lepas tu, masuk la syurgaa..*

Mana ada selamat? Siapa boleh jamin? Nabi kata kalau mati dalam Islam, betullah akhirnya ke syurga juga. Tapi siapa boleh jamin aku mati dalam Islam? Ada orang boleh jamin ke? Ya Allah! Kau ingat tak apa Allah kata dalam surah Yunus ayat 99? Allah terangkan pada Nabi kita yang kalau Dia nak, semua orang akan dijadikan Muslim. Tapi tak.. Allah jadikan ada yang beriman dan ada yang tidak.

"...jika Tuhanmu menghendaki nescaya berimanlah sekalian manusia yang ada di bumi..."(Yunus:99)

*abih tuu..?*

Allah kan Maha Adil. Walaupun ada yang dijadikan tak beriman, tapi mereka akan disampaikan mesej Islam tu. Allah dah janji. Kalau mesej tu tak sampai mereka takkan diseksa di neraka. Ingat Allah kata apa dalam surah Yunus ayat 47? Maksudnya:

"Dan bagi tiap-tiap satu umat ada seorang Rasul (yang diutuskan kepadanya); setelah datang Rasul masing-masing (menerangkan apa yang mesti diterangkan) maka hukuman pun dijalankan di antara mereka dengan adil dan mereka tetap tidak dianiaya".

*tak faham laa...*

Maksudnya, kalau orang bukan Islam pun Allah beri peluang untuk mengenaliNya, maknanya Allah tu adil sangat. Ada peluang untuk ke syurga Allah, dan kalau ingar terus ke nerakaNya. Bagi umat yang dilahirkan Islam pun begitulah.. tiada jaminan untuk terus ke syurga. Tapi atas usaha mereka untuk maintain beriman dan tingkatkan level iman tu. Kalau ingkar, na'uzubillah, jatuh ke neraka!

Jadi kenalah usaha! Tak boleh selesa dah.. tak boleh lalai.. tak boleh lagha.. tak boleh biarkan saja ikut apa nak jadi. Kita kena usaha keras untuk tambah iman dan taqwa pada Allah! Tengok lagi apa Allah pesan kat kita dalam surah alBaqarah ayat 195:

"...dan baikilah (dengan sebaik-baiknya segala usaha dan) perbuatan kamu kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya".


*erm..ok.. aku nak usaha tambah iman dan taqwa..*

Baguslah. Bukan engkau saja, aku juga. Dan semua umat Islam yang lainnya. Ingat, jangan terlalu selesa! Jangan terlalu selesa.. ok?


Ya Allah, kurniakan aku husnul khatimah! Amin, Ya Rabb! :((

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...