Wednesday, March 14, 2012

The far..far..far away KICT


KICT has a new building.. punyalah jauh atas bukit tepi highway. Aku suka sebab dekat dengan pintu masuk and keluar, tak payah tawaf satu UIA tu. Parking pun banyak, tak perlu risau nak kena saman ke, nak kena kunci tayar kereta ke.. Cuma jauh dari kemudahan lain di kampus tu. Maka kalau nak ke bank, atau ke pejabat pos, atau ke perpustakaan, atau ke klinik, atau ke masjid, atau nak ke kedai, atau nak ke restoran, atau nak ke gerai-gerai yang menjual segala macam benda comel-comel tu... memang la kena cari parking lain kat CAC tu.

Itulah manusia, bila kemudahan duduk keliling pinggang, tak sedar dan jarang yang nak bersyukur. Tapi bila ditarik nikmat tu.. jadi jauh, baru terbeliak biji mata eh.. Astaghfirullah! Bila kemudahan terlalu banyak, ada juga yang kufur nikmat. Jangan sampai kita jadi sombong tenggelam dalam kemudahan sudahlah. Seperti maksud firman Allah mengenai penduduk negeri Saba' dalam surah Saba' ayat 19. (Mudah-mudahan kita mengambil i'tibar, insya Allah!) :


"(Maka kemakmuran dan kemudahan itu menjadikan mereka sombong dan kufur) lalu berkata: Wahai Tuhan kami, jauhkanlah jarak perjalanan kami (di antara sebuah bandar dengan yang lain) dan mereka berlaku zalim kepada diri mereka sendiri; lalu Kami jadikan (kisah perbuatan derhaka) mereka: Buah mulut orang ramai, serta kami pecah belahkan mereka berkecai-kecai. Sesungguhnya kisah mereka yang tersebut mengandungi tanda-tanda (yang besar pengajarannya) bagi tiap-tiap seorang (mukmin) yang sentiasa bersikap sabar, lagi sentiasa bersyukur".

Allahumma inna nas'aluka huda wal tuqaa, wal 'afaf wal ghinaa. Amin ya Rabb!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...