Sunday, March 25, 2012

Jangan jadi yang tertipu





Aku: Tahu tak kenapa ada orang kita anggap dia sombong?


Dia: Tak. Kenapa?


Aku: Sebab dia tak sedar diri.


Dia: Heh.. memang la..


Aku: Tak, serius ni. Ni tak sedar diri peringkat tertinggi.


Dia: Hmph..explain.


Aku: Macam ni, orang yang rasa dia ada segala-galanya selalunya confident lebih kan? Ada kalanya, kadang-kadang bila terlalu confident dia tak kisah orang lain nak kata apa.


Dia: Ha, abis tu?


Aku: Jadi dia terus-terusan buat apa yang dia sendiri fikirkan wajar. Dia rasa semua yang dia buat tu betul. Sebab bila orang lain nak tegur tak boleh. Dia tak nak terima. Dia fikir semua yang dia lakukan betul dan tepat.


Dia: Hmm..


Aku: Kalau dia rujuk pada orang lain pun, dia hanya akan ambil yang selari dengan pemikiran dia saja. Yang tak selari dia buang, campak jauh-jauh. Bila dah jadi gitu, problem lah.


Dia: Kenapa?


Aku: Yer lah. Kalau perkara tu hanya berkait pada urusan dunia tak apa jugak. Tapi kalau urusan akhirat, macam mana? Tak ke bahaya? Orang yang sombong dalam urusan agamalah yang paling bahaya. Kan ke setiap perkara tu ada penyakitnya, dan penyakit amal ialah riak. Orang yang riak biasanya sombong. Tak sedar diri lah tu. Bahaya!


Dia: Aaa'..


Aku: ...


Maksud firman Allah dalam surah AlBaqarah, ayat 207-209:

"Dan di antara manusia ada yang mengorbankan dirinya kerana mencari keredaan Allah semata-mata dan Allah pula Amat belas-kasihan akan hamba-hambaNya. 

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata. 

Maka kalau kamu tergelincir (dan jatuh ke dalam kesalahan disebabkan tipu daya Syaitan itu), sesudah datang keterangan-keterangan yang jelas kepada kamu, maka ketahuilah bahawasanya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana".  


Ya Allah, jauhkan kami dari penyakit sombong! Amin Ya Rabb!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...