Monday, September 13, 2004

Hadis hari ni..

" Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya : " Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : - ' Hanyasanya amalan-amalan itu adalah (bergantung) kepada niat, dan hanyasanya bagi setiap manusia itu apa (balasan) yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ingin ia menikahinya, maka hijrahnya itu adalah atas apa yang ia berhijrah kerananya.'


Cerita hari ni..

Semalam aku menyelongkar barang abah. Aku jumpa kaset Nada Murni terbitan OVA. Nostalgia mula la datang balik.. Pagi tadi dalam kerete on the way to pejabat, lepas drop Nor kat sekolah dia aku pasang kaset tu.

Lagu-lagu nasyid tanpa muzik mula kedengaran. Aku pun mula la ikut. Heheh.. memang pantang dengar.. Pas tu aku dengar, "utamakan lah pandangan Allah.. daripada pandangan manusia.. utamakan laahh pandangan Allah, daripada pandangan manusia..."

Jauh umat Islam sekarang dari apa yang diajak dalam nyanyian itu. Bukan kata dalam beribadah sahaja, cara hidup umat Islam sekarang lebih dijajah dengan konsep Yahudi yang sememangnya setiap saat dan waktu berusaha untuk menjatuhkan nilai agama dan budaya Islam.

Aku bukanlah seorang yang tidak langsung berhibur atau berpuasa lima hari seminggu atau jalan menunduk tidak memandang kaum ajnabi. Namun aku sedih bila ada orang disekeliling aku yang terlalu mengagungkan dunia dan menghina agama yang aku junjung.

Ya Allah.. hidupkan aku dalam maghfirahMu, jadikan aku hamba Mu yang taat dan solehah.. amin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...