Sunday, September 26, 2004

Minggu depan, hari Jumaat lepas kerja, aku dan Abg InsyaAllah akan pergi hantar Abah dan Mama ke Alor Setar sekali lagi. Kali ni Mama pun akan turut serta. Bukan hanya menghantar Abah. Diorang akan mendaftar untuk modul ke dua kelas pengajian di Akademi Warga Emas di Kompleks AlBukhari, Jln. Langgar, Alor Setar.

Masa Abah balik lepas modul satu dulu, suka hatinya bukan kepalang. Abah nampak fresh dengan ilmu yang diingatkan kembali. Walaupun berseorangan di sana, dia seronok sebab dapat pengalaman baru, kawan baru, dan paling penting ilmu baru.

Akademi Warga Emas tu terbuka pada semua yang berumur 45 tahun ke atas. Ke 50 aa'? tak ingat la pulak. Yuran pembelajaran hanya RM80 untuk 10 hari. Tempat tinggal, nota dan makan disediakan. Kalau ikut kata pengurusan, kos sebenar sehari ialah RM25, tapi disubsidikan oleh Al Bukhary sendiri. Alaa.. antara yang sepuluh orang terkaya di Malaysia tu. So, tinggal ler RM8 je sehari.

Aku rasa usahanya sungguh murni. Tempat tinggal (asrama) tak kurang hebatnya. Setiap peserta dapat duduk dua orang sebilik di asrama yang ada empat ke tiga tingkat tah. Dia akan ikut tahap kesihatan, kalau lagi sihat, lagi tinggi le kena duduk.. sebab orang tua kan. Kalau sakit kat bawah sket. Orang perempuan duduk ground floor. Tapi kalau sakit sangat dia tak terima belajar, takut masalah kemudian. Jadinya, adalah seorang pakcik tu yang sakit, tapi mengaku sihat sebab nak pastikan diterima. Dia kena duduk tingkat atas sekali. Aduh..mencungap kawan tu!

Dalam kawasan tu juga ada rumah anak yatim under Yayasan Al Bukhary ni juga. Anak-anak yatim tu diambil start dari umur 10 tahun hinggalah sampai habis belajar peringkat universiti. Semuanya ditanggung oleh Yayasan. Bukan main bersopan lagi budak-budak tu. Berlari-lari nak menolong angkat beg. Kalau tengah main Abah kata, bila nampak je orang tua lalu, berlari-lari nak bersalam dan cium tangan orang tua. Cantik sungguh didikan yang diberi.

Disamping tu juga, ada pelajar asing dari Arab Saudi, Pakistan, Uzbekistan dan beberapa negara lain yang belajar Bahasa Inggeris di situ. Pelajar-pelajar tu aku tak taulah samada yatim juga atau hanya sekadar pelajar miskin. Mereka ditanggung oleh Yayasan untuk mahir Bahasa Inggeris dan kemudian akan didapatkan tempat di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Pembelajaran mereka akan ditanggung sampai bergelar graduan.

Ya Allah, murni sungguh usaha Sheikh Bukhary ni. Aku? Aku hanya mampu sekadar yang aku mampu jer la. Semoga usaha beliau dibalas sewajarnya dengan ganjaran Maha Hebat dari Mu, Ya Allah. Amin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...