Thursday, September 23, 2004

Hari Selasa baru ni aku turut sama menghadiri Majlis Konvokesyen pelajar Ijazah dan Diploma Kerjasama UPM-IPTS. Sebelum tu, entah macamana nama aku naik, boss soh ikut. Aku pun ikut jer la. He..he... Dapat ler pakai robe merah dan mortar board buat kali kedua masuk dewan yang tersergam gah dengan pelbagai kenangan kejayaan ilmiah manusia bergelar graduan.

Ini pengalaman pertama aku berjalan masuk di dalam perarakan Akademik. Nak kata bangga, tak.. nak kata tak bangga... tak juga. Heh..heh.. pendeknya, bila dah dikelilingi ilmuwan sanjungan begitu, aku merasa besar hati. Dapat berjalan seiring. Time masuk dewan tu, aku berdebar-debar.. first time ler katakan..

Dalam hati aku, hehe.. bila la agaknya dapat join perarakan Naib Canselor? Heh, berangan tak habis. Tengok orang pakai topi lembik, teringin juga. Borang permohonan masih bersih tanpa ink setitik tersimpan dalam laci. Camner nak bertopi lembik? Takde daya juang langsung, cet! Iza.. apa daa...

Waktu duduk menyaksikan graduan menerima Ijazah dan Diploma tu, terfikir aku.. tiga empat tahun kita berhempas-pulas, hanya untuk pengiktirafan yang tak tahu la selama mana boleh digunakan. Hanya untuk pengiktirafan tentang ilmu yang kononnya ada di dalam dada, tapi tak tahu lah selama mana boleh diamalkan. Sejauh mana ilmu itu boleh membantu orang sekeliling pun tak juga kita tahu. Namun, kita tetap bersungguh-sungguh untuk itu. Untuk dunia sementara.

Untuk dunia abadi kita, bagaimana pula? Tak ramai yang sanggup berhempas pulas sebegitu. Ramai pula yang cuba mengabaikannya dengan melanggar segala perintah dan suruhan Yang Esa. Mungkin sebab tak nampak lagi dek mata majlis anugerah gilang gemilang mizan dikeluarkan. Mungkin tak terbau lagi harum syurga tempat bersemayam di dalam istana. Mungkin tak terasa lagi bahang panas neraka mungjulang. Ya Allah... lemahnya iman kami. Hanya kerana tidak ditunjukkan, iman yang ada pun boleh hilang. Astaghfirullah..

Imam Ghazali menyampaikan nasihatnya melalui Imam as-Shibli berdasarkan sabda Rasulullah s.a.w.:
"Bekerjalah kamu untuk duniamu sekadar tempoh kamu akan tinggal di dalamnya, dan beramallah untuk akhiratmu sekadar waktu kamu akan berada di sana. Beramallah kepada Allah dan beramallah kerana Allah sebagaimana kamu berhajat kepada-Nya. Akhirnya buatlah sebarang amalan yang memasukkan kamu ke dalam api neraka sekadar mana kamu bersabar, dan mampu menahan seksaannya."

Rasul s.a.w. pesan nak kerja, kerja kuat-kuat, untuk selama mana kita hidup. Nak beribadah pun sebagai bekalan akhirat, beribadahlah sebanyak-banyaknya, untuk selama mana kita akan berada disana nanti. Akhirat tu abadan abada.. selama-lamanya.. cukup ke amalan yang aku bawa? Yakin ker aku diterima semua amalan yang ada? Kalau banyak sekalipun, yakin ker aku tidak muflis di hadapan Allah tatkala orang ramai menuntut hak mereka dari aku di Mahsyar nanti? Ya Allaaahhhh!!

Bila kenangkan semua ini, lembik rasa lutut.. lemah rasa jiwa. Tapi aku yakin maghfirahMu dan kasih sayang Mu mengatasi kemarahanMu.. Kuatkan semangatku Ya Allah, tetapkan iman kami., amin.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...