Monday, October 18, 2004

Semalam berbuka kat rumah mama. Lepas Zohor mama dan abah datang ambil aku. Kitorang pergi EngHong Batu 3 untuk beli barang. Mama tanya nak makan apa untuk berbuka. Aku pun jawab ler dengan senang hati: 'Ayam panggang Sarawak'. Aisehmen, tetiba mama cakap. Apsal? aku tanya. 'Semalam dah makan ayam bakar', Mama sedikit kesal. Hmm.. melepas aku.

Anyway, start kul 3.30 pm aku, mama dan Nor dah duduk kat dapur. Banyak mende nak dibuat, dapur ada dua je penununya. Lepas satu, satu. Aishah sesekali datang memeriahkan keadaan. Terkedek-kedek dia berlari mengejar PakLangnya yang baru balik dari KL. Kaklong tidur dalam bilik. Sakit kepala katanya.

Menu kami senang je. Ok, aku masak terung berlada dan cekodok sayur. Mama cop buat kari udang, salad dan kerabu mangga . Nor pulak buat kari ayam. Kaklong bangun nanti dia siapkan air. Paling akhir aku yang membancuh tepung untuk cekodok sayur. Satu-satu tepung berdesir bila memcecah minyak panas dalam kuali.

Waktu makan, semua puas hati sebab dapat berkumpul ramai-ramai. Tapi bila cari cekodok, tak ada. Aikk? Tadi satu mangkuk besar orang goreng, takkan abih dah? Pelik..

Adi bangun untuk hantar pinggan ke dapur. Secepat itu jugak Abg bersuara: haa, cekodok..cekodok.. tangan nya menuding-nuding ke tepi Jani yang masih duduk bersila mengadap pinggan. Rupanya Adi menyorokkan mangkuk penuh berisi cekodok femes aku tuh! Muahahahahaa... tak sangka jadi rebutan.

Ya Allah, murahkan rezeki kami umat Islam di bulan penuh keberkatan ini. amin.. :)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...