Tuesday, November 09, 2004

Cerita kepala aku

Semalam kepala aku sakit macam hapa tah. Sakit sangat sangat.. aku rasa darah seme naik ke kepala. Petang semalam tak memasak cam biasa, sebab peti ais kosong.. stok barang mentah abis. Jadinya, Abg baik hati bawak aku pergi beli makanan di pasar Ramadhan depan masjid besar. Tu la kali pertama aku pergi.

Masya Allah, banyaknya juadah. Best-best semua nampaknya. Tak pusing banyak kali pun, nampak je nasi arab terus beli dua bungkus. Lepas tu cari popia sira.. tapi orang tu tak jual. Popia tu Abg pernah belikan sebelum ni. Takpe la, beli yang lain.

Balik rumah tinggal 5 minit sebelum orang azan. Lepas berbuka kepala aku lagilah bagai nak pecah. Tunggu orang azan Isya'. Masuk waktu aku solat jemaah dengan Abg. Sambung dengan tarawih 8 raka'at. Lepas tu aku mintak izin Abg untuk terus tidur. Sedar semula aku tengok jam di dinding pukul 3 pagi. Nak bangun terus tapi kepala masih berat. Pukul 4 alarm telefon Abg bunyi baru la aku bangun.

Pagi ni kepala aku berat lagi. Ya Allah, jadikan ini kaffarah dosaku.. alhamdulillah..


Ramadhan bulan Rahmat

Sememangnya inilah hakikatnya. Aku rasa takde siapa yang boleh menafikan hakikat ni. Memang Ramadhan bulan rahmat. Paling rahmat bagi aku ialah bila aku boleh bangun dinihari dan dapat ilmu di waktu subuh sunyi itu.

Tiap-tiap hari pukul 4.30 am, TV3 akan siarkan semula ulangan motivasi pagi selama 1/2 jam. Pas tu pukul 5 pulak ada al-Kulliyyah..sampai pukul 6. Semua tu ulangan. Kalau hari biasa aku nak tengok al-Kulliyyah jangan harap ler. Rumah pun tak sampai lagi time tu.

Dah hampir sebulan aku berguru dengan ustaz-ustaz dan ustazah jemputan tu. Dah hampir sebulan jugak kepala otak aku di refresh balik dengan ilmu-ilmu waktu belajar dulu.

Ya Allah, senangnya aku lupa.. senangnya aku lalai. Lepas ni, entah bila la aku nak bangun dinihari semata-mata nak menuntut ilmu lagi. :(

Ya Allah temukan aku dengan Ramadhan lagi.. ditanah suciMu.. disisi maqam nabiMu.. amin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...