Monday, November 22, 2004

Tahniah untuk Liza officemate aku yang baruuuuu je semalam menukarkan statusnya jadik isteri orang. hehe.. Liza nampak anggun and jelita dalam pakaian pengantinnya warna hijau epal. Aku tak sempat tengok pengantin lelaki sebab nak balik cepat ada kerja menunggu di kedai. Apapun, doa aku semoga Allah memberikan taufik dan hidayah kepada pasangan baru ini, insya Allah. :)

Sebelum pergi ke rumah Liza semalam, kitorang empat family ramai-ramai konvoi pi rumah salah seorang bapa saudara aku. Ada gathering Hari Raya untuk keluarga sebelah Abah. Semua mak dan bapa saudara aku ada kecuali sorang. Adik beradik Abah semua 13 orang, jadi korang bole bayang le betapa ramainya gathering tu. Lepas tu pulak anak-anak diorang ramai yang dah berkeluarga dan beranak pinak. Jadinya semalam, yang first generation ni duduk kira cucu. Ada sorang cousin tu baru lepas pantang, bawak baby yang masih cute miut, merah-merah gituu..

Yang paling best ialah waktu Pak Uda (kami sebut 'Pokde') bagi tazkirah aidilfitri. Dia cerita pasal 5 perhentian, bukan 7 perhentian katanya. 7 perhentian tu director lain kata Pokde, yang 5 perhentian ni directornya ialah Allah. Semua orang samada suka atau tidak akan melalui kesemua perhentian ini.

Perhentian pertama ialah alam arwah. Tak wujud lagi jasad kita. Waktu tu kita ditanya samada sanggup berjanji dengan Allah atau tidak untuk menjadi hambanya yang taat. Sanggup atau tidak untuk menerima qada' dan qadar yang demikian tercatatnya. Bila sanggup, cukup masa nanti keluarla kita ke perhentian kedua.

Perhentian kedua ialah alam rahim. Inilah waktunya kita mula dibentuk di dalam rahim ibu. Ada yang duduk di situ 9 bulan. Ada yang lebih dan ada yang kurang. Di sini jugalah kita mula ditemani malaikat penjaga. Dalam surah ar-Ra'du kalau tak silap aku, ada Allah bagitau yang setiap manusia ni ada penjaganya yang tersendiri yang terdiri dari golongan malaikat.

Perhentian ketiga ialah alam syahadah. Waktunya bermula dari kita keluar dari perut ibu sampai la kita menghembuskan nafas yang terakhir. Waktu inilah kita kena realisasikan apa yang dijanjikan waktu alam arwah tadi. Waktu ini jugalah kita kena sediakan bekal banyak-banyak untuk dibawa ke perhentian yang seterusnya. Antara bekalan yang pasti boleh dibawa bersama bukan ijazah bergulung-gulung atau baju berguni-guni. Bukan juga wang yang tersimpan dalam empat lima buah bank. Tapi bekalan itu ialah amal ibadah kita yang diterima Allah, doa anak yang soleh dan sedekah jariah. Sedekah jariah ni juga termasuklah ilmu yang diajarkan dan digunakan oleh anak didik kita dan dikembangkan sehingga bila-bila.

Perhentian keempat ialah alam barzakh. Alam ni bermula dari saat kita dimasukkan ke liang lahad sehinggalah sangkakala ditiup oleh malaikat Israfil. Walaupun berpuluh ekar tanah kita ada, alam barzakh kita hanyalah seluas pusara. Walau bagamanapun, itu hanya pada pandangan mata. Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam pernah bersabda yang bermaksud 'kubur itu boleh menjadi sebahagian dari taman-taman syurga atau sebahagian dari kawah-kawah neraka'. Ianya bergantung kepada amalan seseorang itu sewaktu dia diperhentian yang ke tiga. Waktu ini jugalah pentingnya bekalan tadi.

Perhentian yang terakhir ialah alam mahsyar. Kalau kita pernah lihat berpuluh ribu orang berasak-asak waktu demonstrasi atau rapat umum, di perhentian yang kelima ini kita akan lihat perhimpunan yang jauh lebih besar dan lebih agung dari itu. Semua manusia bermula dari Nabi Allah Adam alaihissalam hinggalah yang terakhir keluar dari perut ibu sewaktu sangkakala ditiup kelak. Subhanallah, Maha Suci Allah yang menghidupkan yang mati.

Itulah 5 perhentian kita. Aku yakin semua yang hidup sekarang ni dah pun melalui 3 perhentian. Dan pastinya juga semua sedang sibuk membuat persiapan untuk menuju perhentian yang keempat. Semoga amalan kita diterima Allah. Bagi yang bercahaya mata, didiklah putera-puteri dengan didikan Islam yang sempurna agar nanti dapat menjadi bekal yang kedua buat kita, insya Allah.






No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...