Monday, November 08, 2004

Hari ni hari ke 26 umat Islam seluruh negara berpuasa Ramadhan. Bermakna malam tadi malam ke 25 lah. Lailatul Qadar? Hmm.. mungkin ya, mungkin juga tak. kalau dilihat pada tanda-tandanya mungkin ya. Tapi itu masih menjadi rahsia Allah subhanahu wa ta'ala. Dan juga hadiah surprise kepada hambanya yang taat mencari dan menagih janji Allah.

FirmanNya dalam surah al-Qadr: "Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Qur'an) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah itu malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar."

Malam al-Qadar ini dirahsiakan dari pengetahuan hambanya supaya tidaklah kita beramal ibadah hanya pada malam tersebut sahaja. Ianya juga sebagai peransang, di malam-malam terakhir Ramadhan.. sebelum ia melabuhkan tirainya. Tahun depan entah jumpa entahkan tidak kita dengan Ramadhan.

Jadi manisnya sebuah pertemuan itu kita akhiri dengan munajat yang panjang ke hadrat Ilahi dan berkhalwat dengan malam-malam Ramadhan yang penuh berkat sebelum berpisah. Ibarat pertemuan sepasang kekasih yang hampir sampai ke penghujungnya, pasti sahaja tangan menggenggam erat seakan tidak mahu berpisah. Pasti sahaja kata-kata manis diucapkan sebagai bekalan sehingga ketemu lagi.

Ya Allah, kau limpahkan lah kurnia bagi ku untuk bertemu Ramadhan yang akan datang.. di tanah suciMu.. amin Ya Rabbal a'laminn..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...